În diagrama următoare, regele negru încearcă să oprească pionul, dar regele alb îl protejează. Va putea fi oprit pionul? Nicidecum! Regele va câștiga mai întâi loc pentru pion prin Zugswang și, prin urmare, va folosi opoziția.
Dacă albul este la mutare câștigă cu
- Kd5 Ke7
- Kc6 …
Astfel, regele alb a câștigat paza asupra lui d7, un punct peste care pionul va trebui să mărșăluiască.
2…. Kd8
- Kd6 Kc8.
- Ke7 …
Acum regele alb păzește și d8. Indiferent ce ar face negrul, pionul va avansa în siguranță la d5, d6, d7 și regină pe d8.
Dacă negrul ar fi la mutare ar obține remiză:
- … Kc7
Acum regele negru se luptă cu cel alb, împiedicându-i avansul
- Pd5 Kd7
Pionul de pe d5 este un obstacol pentru propriul rege, împiedicându-l să ajungă în opoziție împotriva regelui advers.
- Pd6 Kd8
Cea mai bună mutare! Dacă ar fi mutat 3. … Kc8, albul ar obține opoziția cu 4. Kc6 și ar câștiga cu 4. … Kd8; 5 Pd7 Ke7; 6. Kc7.
Albul este forțat să facă această mutare sau își pierde pionul, dar acum negrul este în pat, iar jocul este remiză.
Aici, dacă este rândul negrului să mute, albul câștigă. Dacă albul mută, jocul se prelungește inutil sau se termină într-un pat, așa cum se arată mai sus.
Din aceste considerații se poate deduce strategia de joc rege plus pion versus rege. Dar pionul de pe liniile de delimitare face o excepție; în acest caz, opoziția nu are nicio valoare. Să luăm ca exemplu pionul alb pe a5, regele alb pe a6, regele negru a8. Negrul mută pe pătratul b8, iar albul, neputând avansa pe rândul al șaptelea, nu a câștigat nimic. Limita protejează negrul. albul nu poate niciodată să-l alunge pe rege din colț. Dacă albul blochează mobilitatea regelui negru, acesta zboară spre colț și acolo este pat.
Lasă un răspuns